اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد

  • ۱۲۵۴

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور اعتقاد دارد که اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد و اکنون نیز بسیاری از علما، اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود درخواست فیلترینگ اینستاگرام را دارند.
«جواد جاویدنیا» که به تازگی جایگزین «عبدالصمد خرم‌آبادی» شده و اکنون معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور را سرپرستی می‌کند، در گفتگویی با ایسنا، اینستاگرام را یک بستر جرم‌خیز و جرایم رو به رشد در اینستاگرام را یک «فاجعه» دانسته است:
«بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ این نرم افزار هستند. حتی برخی تمام مسئولان فضای مجازی کشور را که هر کدام به نحوی در این فضا نقش دارند به خاطر عدم جلوگیری و برخورد با این پدیده مسئول گمراهی تک تک افراد جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان می‌دانند و بی‌غیرت خطاب می‌کنند و حق هم دارند. من به عنوان مسئول نظام اسلامی بر صندلی خود تکیه داده‌ام و می‌بینم که چه فجایعی در این شبکه در حال وقوع است و اقدامی که می‌توانم انجام دهم را انجام ندهم و به جای وظایف شرعی و قانونی ملاحظات سیاسی را بهانه کنم آیا خداوند متعال و شهدا از من خواهند پذیرفت؟ اگر واقعا چنین است باید مسئولیتم را رها کنم و در خانه بنیشینم تا حداقل پاسخی داشته باشم که مسئول نبودم.»

اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد

فیلترینگ اینستاگرام بحث تازه‌ای نیست و از سال گذشته تا کنون بارها مطرح شده است. تابستان گذشته، پروژه فیلترینگ هوشمند این شبکه اجتماعی پس از آغاز رمزگذاری در این شبکه اجتماعی رسماً با شکست مواجه شد و «محمود واعظی»، وزیر ارتباطات در دولت یازدهم در پایان تیر ۹۶ از توقف آن خبر داد.
در آبان ۹۷، بحث هوشمندسازی فیلترینگ اینستاگرام یک‌بار دیگر مطرح شد اما «سید جمال هادیان» مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات آن را تکذیب کرد و گفت: «وزارت ارتباطات طرحی برای پالایش هوشمند اینستاگرام به مراجع ذی‌ربط ارائه نکرده است. البته برخی نهادها پیشنهادهایی برای فیلترینگ هوشمند به وزارت ارتباطات ارایه داده اند که به دلیل غیرفنی بودن قابلیت اجرا نداشته است.»
با توجه به اظهار نظر جدید سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، به نظر می‌رسد تنها شبکه اجتماعی پرطرفدار و فیلتر نشده در کشور یک گام به فیلترینگ نزدیک‌تر شده است.

نظرات: (۰) هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.