چگونه مجوز های دسترسی برنامه در اندروید را مدیریت کنیم ؟

  • ۷۲۰

مجوزهای دسترسی برنامه های اندرویدی همیشه پردردسر بوده، اما نسخه های جدید اندروید آن ها را به طور بسیارخوبی ساده کرده است. اکنون اندروید حالت مجوز برنامه ها را مطابق آن چه در  iOS  شاهد هستیم را تعبیه کرده  که طی آن شما میتوانید دسترسی هر برنامه به ویژگی ها، افزارها و اطلاعات خاصی که به آن ها نیاز دارد را تایید کنید.

همچنین میتوانید به صورت دستی مجوز های هر برنامه را لغو کنید، حتی آن هایی که برای نسخه های قدیمی اندروید طراحی شده اند.

البته اگر دارای اندروید قدیمی هستید پیشنهاد میکنم به این صفحه بروید و برنامه مخصوص را دانلود کنید.

برای اینکار دیگر احتیاجی به روت کردن، نصب یک رام غیررسمی یا تغییر به آیفون ندارید.اندروید بالاخره سیستم مجوز برنامه هایی را تعبیه کرده است که در گذشته باید انجام میشد.

سیستم مجوز برنامه ها در اندروید چگونه کار میکند؟

برنامه های اندروید در هنگام نیاز، به تاییدیه مجوز احتیاج دارند.بطور مثال به جای دسترسی یک برنامه به دوربین در هنگام نصب آن، سریعا از اولین باری که برنامه به دسترسی دوربین نیاز داشته باشد آگاه میشوید.

Manage Android access permissions

اما شما میتوانید مجوز هر برنامه ای را مدیریت کنید حتی اگر برای نسخه های قدیمی اندروید طراحی شده باشد و بطور معمولی از شما تاییدیه نخواهد.

مدیریت مجوز یک برنامه

برای انجام اینکار باید نسخه ۶.۰ Marshmallow اندروید یا نسخه های جدیدتر را داشته باشید.تنظیمات گوشی را باز کنید و روی قسمت Apps در زیر Device ضربه بزنید.

Manage Android access permissions

حالا یک فهرست از تمامی برنامه های نصب شده روی دستگاه خود را مشاهده میکنید.برای دیدن اطلاعات بیشتز روی یکی از برنامه های این فهرست کلیک کنید.در صفحه اطلاعات برنامه گزینه Permissions یا همان مجوزها را میبینید که تمامی مجوز هایی که یک برنامه برای دسترسی به آنها نیاز دارد را شامل میشود.روی آن ضربه بزنید.

همچنین میتوانید با نگه داشتن دستتان بر روی آیکون برنامه سریعا به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید و آن را به قسمت میانبر App Info بکشید که در قسمت بالای صفحه پدیدار میشود، سپس آنرا رها کنید.این میانبر در هر دستگاه اندرویدی نمایان نمیشود چراکه دستگاه های مختلف از رابط های متفاوتی که سازندگان آن طراحی کرده اند استفاده میکند.

Manage Android access permissions

این میانبر شما را به صفحه مجوز های برنامه ها هدایت میکند.

دسته های مختلف مجوز برای هر برنامه مانند دوربین، مخاطبین، موقعیت، میکروفون، تلفن، پیامک و حافظه، در این صفحه حذف میشوند.برنامه های قدیمی اندروید بطور خودکار این مجوزها را در هنگام نصب از شما میگیرند اما در این جا شما میتوانید هر مجوزی که بخواهید را لغوکنید.

این سیستم شباهت بسیاری به سیستم App ops دارد که گوگل پس از آگاهی رسانی کاربران از چگونگی دسترسی به آن در وبسایت هایی مانند وبسایت ما بطور دستی از نسخه۴.۴.۲ اندروید حذف کرد.

Manage Android access permissions

این سیستم شباهت بسیاری به سیستم App ops دارد که گوگل پس از آگاهی رسانی کاربران از چگونگی دسترسی به آن در وبسایت هایی مانند وبسایت ما بطور دستی از نسخه۴.۴.۲ اندروید حذف کرد.در هنگام لغو مجوز ها از برنامه های قدیمی، یک پیام هشدار بدین شرح مشاهده خواهید کرد: این برنامه برای نسخه های قدیمی تر اندروید طراحی شده است.لغو مجوزها ممکن است باعث شود برنامه نتواند عملکرد خود را ادامه دهد.

برنامه های قدیمی برای این ویژگی طراحی نشده اند و در کل آنها تنها تصور کرده اند که میتوانند به مجوزهایی که میخواهند دسترسی داشته باشند.اغلب اوقات این برنامه ها حتی با لغو مجوزها نیز باید به کارشان ادامه دهند.در موارد نادری که ممکن است دچار اختلال شوند، باید مجوزهایشان را دوباره تایید کنید.در دیگر موارد یک برنامه ممکن است بطور معمول کار نکند.مثلا اگر اجازه دسترسی به دوربین را در برنامه ای که بطور عادی میتواند عکسبرداری کند لغو کنید، آن برنامه دیگر نمیتواند عکسبرداری کند.شما هیچ پیام هشداری مبنی بر تایید مجوز دسترسی به دوربین را دریافت نمیکنید و تنها پیام کار نکردن برنامه برایتان پدیدار میشود.

از طرفی چنانچه در استفاده از یک برنامه با مشکل مواجه شدید، همواره میتوانید به این صفحه مراجعه کرده و مجوز ها را مجددا تایید کنید.

Manage Android access permissions

همچنین میتوانید روی دکمه منو در صفحه مجوز برنامه ها کلیک کرده و روی تمام مجوزها ضربه بزنید تا ببینید که هر برنامه دقیقا از چه مجوزهایی استفاده میکند.اینکار شما را در دانستن اینکه هربرنامه چه نیازی به این مجوزها دارد، راهنمایی میکند.اندروید به تازگی حالت مجوزها را مخفی کرده است.درواقع نمیتوانید این مجوز ها را مدیریت کنید تنها میتوانید به هردسته از مجوزها تاییدیه بدهید.

به خاطر داشته باشید که: بروزرسانی برنامه ها میتواند بدون پرسش از شما زیرمجموعه هایی به مجوزهای هردسته اضافه کند.مثلا حتی اگر یک برنامه تنها از مجوز خواندن وضعیت و نشانی گوشی استفاده کند و شما  اجازه دسترسی به تلفن را انتخاب کنید، در بروزرسانی های بعدی، برنامه میتواند مجوز “شماره گیری مستقیم شماره ها: که هزینه های پرداختی دارد” و “تعویض مسیر تماس های گرفته شده” را اضافه کند.از آنجایی که این مجوزها بخشی از دسته مجوزهای “تلفن” هستند، برنامه بدون نیاز به هیچ پرسشی میتواند از آنها استفاده کند چراکه شما به دسته مجوزهای “تلفن” تاییدیه داده اید.در بخش زیر میتوانید به وبسایت گوگل مراجعه کرده و فهرستی از مجوزها را مشاهده کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

Manage Android access permissions

مشاهده و مدیریت تمامی مجوزهای برنامه ها

برای انجام اینکار با باز کردن بخش تنظیمات و ضربه زدن روی Apps به فهرست برنامه ها بروید.در فهرست تمام برنامه های نصب شده تان، روی آیکون چرخ دنده در بالای صفحه سمت راست کلیک کرده و گزینه مجوز برنامه ها را انتخاب کنید.

Manage Android access permissions

در این بخش فهرستی از دسته های مختلف مجوزها به همراه تعداد برنامه های نصب شده ای که به آن ها دسترسی دارند را مشاهده میکنید.دسته ها شامل Body Sensors، تقویم، دوربین، موقعیت، میکروفون، تلفن، پیامک، حافظه و دیگر مجوزهای جانبی میشوند.

Manage Android access permissions

برای مشاهده دسترسی هربرنامه به اطلاعات و سنسورها و کنترل آن، روی یک دسته کلیک کنید.برای مثال برای اینکه بدانید کدام برنامه به اطلاعات تقویم دسترسی دارد روی دسته تقویم ضربه بزنید.به منظور جلوگیری از دسترسی یک برنامه به اطلاعات تقویم، مجوز آن را از صفحه مجوزهای تقویم لغوکنید.

Manage Android access permissions

درهنگام مدیریت مجوزهای هربرنامه، اگر آِن برنامه برای نسخه های قدیمی اندروید طراحی شده باشد، پیام هشداری دریافت میکنید.بیشتر برنامه ها در هرصورت کارشان را بخوبی ادامه میدهند، مگراینکه شما مجوزهای برنامه ای را لغد کنید که مرکز هرعملکرد برنامه باشد.برای مثال اگر مجوز دسترسی به دوربین را برای برنامه فیسبوک لغو کنید، دیگر نمیتوانید با این برنامه عکسبرداری کنید و باید دوباره تاییدیه مجوز را به این برنامه بدهید.

طبق معمول همیشگی دستگاه های اندروید، برخی از مراحل ذکرشده ممکن است عملکرد های متفاوتی در دستگاه های مختلف داشته باشند.ما این روند را با تبلت Nexsus7 (2013) که توسط گوگل طراحی شده با نسخه اندروید۶.۰ طراحی کرده ایم.سازندگان دستگاه های اندروید معمولا رابط ها را در دستگاه هایشان تغییر میدهند و برخی گزینه ها ممکن است در محل های متفاوتی قرار داده شوند.

نظرات: (۰) هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.