-
چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۲ ب.ظ
-
۲۱۴۵
درواقع جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها به شما کمک میکند تا بدانید چه چیزی انتشار دهید و چگونه مسیر پیش رو را برنامه ریزی کنید. اما چگونه میتوانیم این دادهها و اطلاعات را بدست بیاوریم ؟
در قسمت اول مقاله شاخصهای عملکرد در بازاریابی شبکه های اجتماعی به برخی از معیارهای مهم و اساسی در این زمینه اشاره کردیم و همچنین روشهای جمعآوری این دادهها را بیان کردیم. در قسمت دوم متریکهای Acquisition وConversion و Retention and advocacy را بررسی میکنیم و در مورد ارتباط و حفظ مشتری معیارهای را بیان میکنیم.
#هشتگ بازاریابی اینستاگرام
دسته بندی متریک ها شامل :
Activity : متریک های مرتبط با میزان عملکرد و فعالیت تیم سوشال مدیا
Reach: متریک های میزان جذب مخاطب و مخاطب هدف
Engagement: متریک های میزان تعامل و محبوبیت برند
Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین
Conversion : شاخصهای میزان فعالیت ، نتایج و فروش
Retention and advocacy : متریک های موثر در حفظ و رضایت مشتری
Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین
خیلی از اوقات ممکن است مخاطبین اولین بار نام و برند شما را در شبکه های اجتماعی ببینند و یا از این طریق با شما گفتگو (چت) داشته و تعاملی صورت بگیرد. امکان بازدید از سایت و دنبال کردن وضعیت کمپانی شما در این مواقع بسیار زیاد است و البته این فرصت را دارید که یک مشتری جدید داشته باشید!
در این متریک نحوه اندازه گیری و موفقیت شما را در جذب مخاطب بررسی می کنیم. یکی از ابزارهایی که به شما در این زمینه کمک می کند گوگل آنالیتیکس است.
تعداد کلیک (Click-through rate) : تعداد کلیک صورت گرفته روی لینک یک پست در شبکه های اجتماعی
نرخ کلیک (Click-through rate) : تعداد کلیک مخاطبین روی لینک یک پست در شبکه های اجتماعی و تقسیم آن بر تعداد نمایش
نرخ پرش (Bounce rate) : درصد بازدیدکنندگان که تنها یک صفحه از سایت شما را بازدید و بدون کلیک کردن بر روی بخش های دیگر از سایت شما خارج شده اند. قبلا نکاتی در مورد کاهش نرخ پرش را بیان کردهایم.
هزینه به ازای کلیک (Cost-per-click) : هزینه پرداخت شده برای هر کلیک در تبلیغات موتورهای جستجو یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی
مشترکین وبلاگ (Blog subscribers) : تعداد مشترکین برای وبلاگ شما
مشترکین ایمیل (Email subscriptions) : تعداد مشترکین در لیست ایمیل
میزان نمایش صفحات(Pageviews) : تعداد صفحات بازدید شده در یک بازه زمانی خاص یا حضور کاربر در سایت
ترافیک سایت : تعداد بازدید کلی( مستقیم یا از طریق موتورهای جستجو) و بازدید هدایت شده از طریق شبکه های اجتماعی در یک بازه زمانی تعیین شده
#هشتگ بازاریابی
نسبت ترافیک (Traffic ratio) : درصد ترافیک از هریک سه بخش اصلی زیر :
- Direct visitors : بازدیدکنندگان مستقیم که با تایپ آدرس در مرورگر خود از سایت شما بازدید میکنند
- Search visitors: کسانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد شدهاند
- Referral visitors : کسانی که از طریق سایت و وبلاگ دیگر به سایت شما وارد شدهاند.
میزان بازدید از طریق سوشال مدیا (social visits) : درصد ترافیک ورودی به سایت از طریق شبکههای اجتماعی
رتبه هر کلمه کلیدی : میانگین موقعیت محتوای سایت شما در رابط با کلمات کلیدی مرتبط در موتورهای جستجو
Conversion : شاخصهای میزان فعالیت ، نتایج و فروش
قاعدتا هدف نهایی شما تبدیل بازدیدکننده به مشتری و ترویج برندتان است. این تبدیل میتواند فروش یک کالا و ارایه خدمات، اشتراک در لیست خبرنامه، دانلود فایل، ثبت نام در سایت و یا خیلی چیزهای دیگر باشد. در این قسمت به معیارهای در این زمینه اشاره می کنیم تا میزان نرخ تبدیل کسب و کار خود را بدست بیاورید. باید مجدد اشاره کنم که استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس در این قسمت میتواند مفید باشد.
میانگین تعداد سفارش : متوسط تعداد سفارش هر مشتری
میانگین درآمد از هر مشتری : به طور میانگین از هر مشتری چه مقدار درآمد کسب میکنید. برای اینکار درآمد سالانه را تقسیم بر تعداد مشتریها کنید
درآمد به ازای هر کلیک (RPC) : میزان متوسط درآمد در ازای هر کلیک در تبلیغات کلیکی
میزان بازگشت سرمایه (ROI) : درآمد بدست آمده از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی و تقسیم آن بر کل هزینه های صورت گرفته در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی
تعداد تبدیل (Conversions) : تعداد تبدیلهای صورت گرفته در یک دوره زمانی [ تبدیل به عنوان اقدام نهایی که از یک کاربر انتظار دارید شمرده می شود ، این بستگی به انتخاب شما دارد اما می تواند شامل : ثبت نام در سایت ، دانلود یک فایل ، نصب برنامه ، شرکت در نظر سنجی و غیره باشد]
پرداخت هزینه تبلیغاتی به ازی هر عمل (CPA) : چه مقدار هزینه به ازای دست یابی به یک تبدیل و اکشن پرداخت می شود
تعداد تبدیل بازدیدکنندگان جدید : چه تعداد تبدیل توسط بازدیدکنندگان جدید در یک بازه زمانی مشخص صورت گرفته است.
نرخ تبدیل (Conversion rate) : درصد کاربرانی که تبدیل مورد نظر را انجام داده اند و تقسیم آن بر کل ترافیک وب سایت در یک دوره زمانی مشخص.
Retention and advocacy : متریک های موثر در حفظ و رضایت مشتری
این معیار به شما کمک میکند تا میزان موفقیت در شکل گیری ارتباط و دوستی با مخاطبین و کاربران خود را بررسی کنید و همچنین ببینید آیا مشتریان شما برندتان را به دوستان خود معرفی میکنند یا خیر !
تعداد مبلغان برند : تعداد مشتریانی که نام تجاری شما را به دیگران توصیه میکنند . این مورد بر اساس تعداد حمایت در شبکه های اجتماعی شمرده می شود.
نرخ حفظ مشتری : درصد کل تعداد مشتریان نسبت به تعداد مشتری که اشتراک یا اکانت خود را حذف کرده است.
تعداد نظرات و انتقادها : تعداد نظرات مثبت یا منفی و یا کسب rating در یک دوره زمانی مشخص
نرخ رضایت مشتری : از طریق نظر سنجی و ارایه سوالات به مشتریان و در نظر گرفتن درصد ۰ تا ۱۰۰ میتوانید این معیار را بدست آورید. ۱۰۰ را به عنوان رضایت کامل مشتری در نظر بگیرید.
نظرات و توصیفات مشتری از برند (Customer testimonials) : تعداد نظرهای توصیفی در یک دوره زمانی مشخص
هزینه پاسخگویی و پشتیبانی هر تیکت : مجموعه هزینه ماهانه یک تیم عملیاتی تقسیم بر تعداد تیکت ماهانه
نتیجه گیری
فراموش نکنید که شما می خواهید با استفاده از این آمار و ارقامها در قالب معیارهای مشخص برای برنامه بازاریابی خود استراتژی تهیه کنید، بنابراین ممکن است تعدادی از آنها بطور مستقیم برای شما اهمییت داشته باشد و لازم نیست یک به یک مورد بررسی قرار گیرند.
منبع: بلاگ اد
***