جهرمی مخالف ارائه بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام

  • ۱۱۶۷

چند روز پیش نامه‌ای از سوی رگولاتوری با مهر «خیلی محرمانه» در فضای مجازی منتشر شد که در آن خبر از ارائه بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام داده می‌شد. وزیر ارتباطات در توییتر خبر از برگزاری جلسات با کارشناسان داده است. به گفته او در این جلسات، نتیجه‌گیری شده است که طرح مذکور اساسا بی‌فایده است چون باعث ترویج فیلترشکن‌ها خواهد شد:

«در جلسه‌ای که با متخصصان بخش ارتباطات داشتم، نظرشان بر این بود که این ابلاغیه سازمان تنظیم عملا بی‌فایده است. چرا که اولا باعث ترویج بیشتر فیلترشکن‌ها می‌شود، ثانیا هدف، از طریق ترویج نرم افزارهای مدیریت والدین بهتر محقق می‌شود. نظر درستی بود و لازم است این ابلاغیه اصلاح شود»

جهرمی مخالف ارائه بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام را می‌توان با فیلترشکن دور زد و با استناد به افزایش آمار استفاده از فیلترشکن‌ها بعد از فیلترینگ تلگرام، مدعی هستند که این محدودسازی که البته از سوی خانواده‌ها انجام قابل درخواست است می‌تواند باعث افزایش بیشتر استفاده از فیلترشکن‌ها شود.
پیش‌تر «جواد دادگر» کارشناس فناوری اطلاعات و امنیت سایبری در گفتگو با دیجیاتو درباره عواقب پیاده‌سازی این طرح گفته بود:

«عادت کردن مردم به استفاده از فیلترشکن بعد از مسدودسازی تلگرام، می‌تواند پاشنه آشیل این طرح باشد چرا که امروزه کاربران خردسال و کهنسال هم با این ابزارها کار می‌کنند و هشدارهایی که درباره وضعیت رایج شدن این برنامه‌ها در طول چند ماه اخیر گفته می‌شد جدی گرفته نشده است.»

هنوز مشخص نیست که نیاز بازار و خانواده‌ها به چنین سرویسی از چه طریق تشخیص داده‌ شده و یا اینکه آیا رگولاتوری با اپراتورها درباره هزینه‌ها و راه‌کارهای مختلف مشورت کرده است یا خیر. اما در هر حال با توجه به توییت وزیر ارتباطات به نظر می‌رسد دامنه مخالفان این طرح به بالاترین مقام وزارتخانه ارتباطات هم رسیده است؛ هر چند آنطور که روابط عمومی این وزارتخانه می‌گوید دستور این ابلاغیه از سوی مرکز ملی فضای مجازی صادر شده و این مرکز در بسیاری از مسائل اختلاف نظراتی با وزارت ارتباطات دارد.

نظرات: (۰) هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.