آموزش تصویری ثبت و رجیستر گوشی های مسافری با اپلیکیشن همتا Hamta

  • ۹۹۲

سامانه همتا تقریبا به تازگی قابلیتی را ارائه کرده که به موجب آن امکان ثبت گوشی های مسافری به صورت مستقیم از طریق این سامانه امکانپذیر شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به آموزش تصویری نحوه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا بپردازیم.

مقدمه‌ای در رابطه با ثبت و رجیستر گوشی های مسافری

بدون تردید در جریان هستید که طرح رجیستری گوشی های موبایل مدتی است برپا شده و هم اکنون پیروی از قوانین آن الزامی است. برای آشنایی هر چه بیشتر با این طرح و اهداف آن توصیه می‌کنیم حتما مقاله “از صفر تا صد سامانه همتا و رجیستری گوشی موبایل” را مطالعه کنید. هدف اصلی طرح رجیستری موبایل مبارزه و جلوگیری با وارد شدن گوشی های موبایل قاچاق به داخل کشور است.

اما در این بین سوالات و شرایط خاصی هم به وجود می‌آید! یکی از این شرایط مربوط به گوشی های مسافری می‌شود. گوشی های مسافری آن دسته گوشی های موبایلی هستند که فرد در مسافرت های خارج از کشور خود خریداری کرده و آن را به کشورمان ایران آورده است و هم اکنون تمایل دارد از آن گوشی در ایران و با سیم کارت اپراتورهای داخلی استفاده کند. متاسفانه یا خوشبختانه این دسته از گوشی ها هم تحت پوشش طرح رجیستری قرار دارند! یعنی باید این دسته از گوشی ها هم رجیستر شوند.

samaneh-hamta

در اولین روش فرد باید به صورت حضوری به دفاتر گمرک مراجعه و نسبت به ثبت گوشی مسافری خود اقدام می‌کرد و در روش دوم هم فرد باید از طریق سایت رسمی گمرک و بخشی که برای ثبت گوشی های مسافری ارائه شده بود این کار را انجام می‌داد.

بعد از ثبت گوشی در گمرک و پرداخت حق گمرک قبضی به مخاطب داده می‌شود که حاوی یک کد اختصاصی با عنوان “شناسه پرداخت” است. با داشتن این کد افراد می‌توانند مستقیما از طریق سایت سامانه همتا نسبت به ثبت گوشی مسافری خود وارد عمل شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم به آموزش تصویری نحوه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا بپردازیم.

آموزش ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

نکته: پیش از اقدام به منظور ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید ابتدا به سایت گمرک یا یکی از دفاتر گمرکی مراجعه کرده و حق گمرک گوشی را پرداخت نمایید و از قبضی دریافت کنید که دارای یک شماره پرداخت اختصاصی 15 رقمی است.

به منظور رجیستر کردن یا ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا ابتدا وارد لینک زیر شوید تا به سایت رسمی سامانه همتا هدایت شوید.

https://hamta.ntsw.ir

samaneh-hamta

حال باید وارد اکانت خود شوید. برای ورود می‌توانید شماره همراه خود را وارد کنید و سپس کد تاییدی که به شماره شما ارسال می‌شود را ارائه نمایید. همچنین امکان ثبت نام در سامانه همتا با استفاده از کد ملی هم وجود دارد. ما در این آموزش قصد دارید به سادگی و با وارد کردن شماره موبایل خود وارد سامانه همتا شویم. بنابراین شماره موبایل خود را وارد و  روی گزینه “ادامه” کلیک می‌کنیم.

کدی که به شماره موبایل ارسال شده را در فیلد اول وارد کرده و کدی امنیتی که توسط سامانه ارائه شده را هم در فیلد دوم به صورت عددی وارد می‌نماییم و روی گزینه “ورود” کلیک می‌کنیم. بدین صورت شما وارد پنل کاربری اختصاصی خود خواهید شد که نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

samaneh-hamta

روی گزینه “ایجاد” کلید کنید تا دستور ثبت یک گوی مسافری جدید صادر شود.

samaneh-hamta

در این مرحله مطابق با عکس بالا باید اطلاعات خاصی را وارد کنید. این اطلاعات شامل کد ملی شما، شناسه پرداخت، شماره گذرنامه، نام گمرک مبدا و شناسه IMEI گوشی می‌شوند. پس از پر کردن فیلدهای مورد نیاز روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک کنید.

نکته: اگر گوشی شما از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و دو کد یا شناسه IMEI دارد، با استفاده از آیکون “بعلاوه” کنار گزینه مورد نظر، کد IMEI سیم کارت دوم را هم اضافه نمود.

نکته: بارگذاری تصویر مجوز گمرکی و توضیحات بخش “شرح کالای مسافری” اختیاری بوده و الزامی برای ارائه آن ها وجود ندارد.

نکته: در درج صحیح شناسه پرداخت دقت لازم را صرف کنید. شناسه پرداخت یک کد 15 رفمی است که بعد از پرداخت حق گمرک به موجب یک قبض به شما داده می‌شود. شناسه پرداخت ممکن است با نام های دیگری همچون شماره سفارش، شماره قبض و غیره هم روی رسید گمرک درج گردد. در سه عکس زیر نمونه هایی از شناسه پرداخت را در سه قابل مذکور مشاهده می‌کنید.

samaneh-hamta

samaneh-hamta

samaneh-hamta

samaneh-hamta

بعد از درخواست مبنی بر ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید منتظر بمانید تا اطلاع رسانی از سوی سامانه انجام شود. عموما اطلاع رسانی سامانه همتا چیزی در حدود یک هفته طول می‌کشد. اگر عملیات با موفقیت انجام شده باشد، پیامکی دریافت خواهید کرد که از موفقیت آمیز بودن پروسه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا خبر می‌دهد. اما اگر بنا به هر دلیل اطلاعاتی ورودی شما نادرست باشند، درخواست شما توسط سامانه همتا رد خواهد شد که در این حالت هم از سوی این سامانه پیامک دریافت خواهید کرد.

نکته: پس از ثبت درخواست رجیستر کردن گوشی مسافری در سامانه همتا نمی‌توانید اطلاعات ورودی را ویرایش کنید. بنابراین باید منتظر باشید تا درخواست شما رد شود و سپس مجددا با ایجاد یک درخواست جدید اطلاعات ورودی را تصحیح نمایید.

برای دانلود اپلیکیشن همتا به این صفحه بروید.

نظرات: (۰) هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.