9 راز برای عکاسی حرفه ای از غذا با موبایل

  • ۲۰۹۵

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای عکاسی از غذا حتما باید دوربین حرفه ای داشته باشند؛ اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید به سادگی و تنها با استفاده از تلفن همراه خود این کار را انجام دهید. در این مقاله 9 نکته برای عکاسی حرفه ای از غذا با گوشی را گفته ایم که در این مسیر به شما کمک می کنند.

1.      از نور طبیعی استفاده کنید تا عکس های خود را با طراوت جلوه دهید.

نورهای مصنوعی اغلب باعث ایجاد رنگ های ناخواسته ای می شوند که می تواند تصاویر شما را سخت و صاف جلوه دهد. از طرف دیگر، برای عکاسی از غذا باید بتوانید تا حد امکان آن را تازه و جذاب جلوه دهید. استفاده از نور طبیعی بهترین راه برای انجام این کار است.

2.      از لنز واید گوشی خود نهایت استفاده را ببرید.

چگونه با گوشی هوشمند خود عکاسی از غذا را به طور دقیق ثبت کنید؟ یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد هنگام عکاسی از غذا با موبایل مرتکب می شوند، انتخاب زاویه اشتباه است. دوربین گوشی های هوشمند اغلب لنزهای بسیار عریض دارند که در برخی زوایای خاص باعث مخدوش به نظر رسیدن تصاویر شما می شود.

برای دستیابی به خروجی باکیفیت، بهتر است از زاویه بالا و یا مستقیم نسبت به سوژه خود عکس بگیرید. با این کار شما زاویه 90 درجه نسبت به سوژه دارید که عمق را از بین می برد و امکان استفاده از عناصر متعدد را در کادر فراهم می کند. این نکته نه تنها برای عکاسی از غذا، بلکه برای عکاسی تبلیغاتی نیز بسیار حائز اهمیت است.

3.      از پس زمینه های خنثی برای برجسته کردن غذا استفاده کنید.

در عکاسی از غذا بهتر است که پس زمینه خنثی باشد. غذا سوژه اصلی شماست و هر عنصر دیگری در تصویر باید از آن حمایت کند. پس زمینه بیش از حد رنگارنگ یا دارای بافت عجیب، نگاه را از غذای اصلی دور می کند.

در این زمینه کمی خلاق باشید؛ همیشه مجبور نیستید غذا را روی میز قرار دهید! کف سیمانی یا کاشی به رنگ خنثی یا حتی زمینه ای با نقش و نگار جالب می تواند انتخاب مناسبی باشد.

قانون یک سوم در عکاسی

4.      از خطوط یک سوم کمک بگیرید.

 

ترکیب بندی مهارتی حیاتی برای عکاسی است که باید یاد بگیرید. قوانین ترکیب بندی، از جمله قانون یک سوم، همانند دستورالعملی جامع هستند که رعایت آن ها در بسیاری از مواقع کمک کننده است. تا حد امکان سعی کنید با توجه به این خطوط عکاسی کنید تا ترکیب بندی تصویر ثبت شده، مطابق با اصول باشد.

همچنین باید فضای منفی و مثبت در ترکیب بندی را درک کنید. فضای منفی ناحیه ای خالی در تصویر است که به چشم اجازه می دهد در هنگام حرکت در تصاویر استراحت کند. در عوض، فضای مثبت منطقه ای است که سوژه های شما اشغال می کنند و با پر کردن کادر، به بیننده احساس کلاستروفوبیک می دهد.

5.      از چرخه رنگ ها برای ایجاد هماهنگی بصری استفاده کنید.

بر خلاف سایر سبک های این رشته، برای عکاسی از غذا بهتر است هنگام ویرایش تصاویر از فیلتر استفاده نکنید. رنگ ها باید طبیعی باشند و با هم ترکیب شوند تا جلوه بصری مناسبی به تصاویر شما ببخشند. چرخه رنگ راهنمای خوبی است که به شما نشان می دهد چه رنگ هایی به راحتی یکدیگر را تکمیل می کنند. در این چرخه، رنگ هایی که در مقابل یکدیگر قرار دارند، به خوبی با هم ترکیب می شوند.

6.      از تزئینات غذا غافل نشوید.

ممکن است شما زاویه مناسب، نوردهی عالی و سوژه عالی داشته باشید؛ اما اگر ظرف ظاهر زیبایی نداشته باشد و شلخته به نظر برسد، نتیجه در نهایت جذاب نخواهد بود.

اگر در خانه عکاسی می کنید، از گیاهان و تزئینات استفاده کنید. همچنین می توانید از عناصر دیگر مانند تکه های نان یا مقداری سس اضافی استفاده کنید. گاهی اوقات، حتی مقداری نمک یا فلفل دانه درشت به فضاسازی شما کمک می کند. کارد و چنگال های قدیمی، اکسسوری های مرتبط با غذا و ... از جمله دیگر لوازمی هستند که برای فضاسازی عکس خود می توانید استفاده کنید.

7.      عکس ها را حتما ادیت کنید.

پیش از این گفتیم که از فیلترها برای تغییر رنگ عکس استفاده نکنید؛ اما این نکته بدین معنا نیست که نباید تصاویر ثبت شده را ادیت کنید. هرچقدر هم که تصویر ثبت شده عالی به نظر برسد، باز هم جای بهبود دارد که از طریق ویرایش و ادیت آن امکان پذیر است. تنظیم نور، رنگ، کنتراست و میزان روشنایی مهم ترین تنظیماتی هستند که باید در این مرحله انجام دهید.

8.      روایتگری کنید تا جذاب باشید.

اگرچه ممکن است تصاویر کلوزآپ جذاب به نظر برسند، اما اگر تصویری ثبت کنید که توانایی روایتگری داشته باشد، در نهایت خروجی جذابتری خواهید داشت. سعی کنید تصاویری ثبت کنید که راوی اتفاقاتی فراتر از یک قاب هستند. استفاده از عناصر نیمه بریده، دست های فردی در حال سرو غذا، اضافه کردن عناصر خاص یا حتی افراد به پس زمینه تصویر و ... از جمله مواردی هستند که برای انجام این کار به شما کمک می کنند.

9.      سبک منحصر به فرد خود را داشته باشید.

برای موفقیت در شبکه های اجتماعی باید برند شخصی و سبک منحصر به فرد خود را داشته باشید. این نکته به معنای ثبت تصاویر مشابه نیست، اما بهتر است عناصر خاصی را در تصاویر خود به کار بگیرید که درنهایت ظاهری منسجم به مجموعه کارهای شما ببخشد. استفاده از پالت رنگی متشکل از دو یا سه رنگ یکسان، پس زمینه های با رنگ مشابه، تنظیم نور و رنگ مشابه نیز می تاوند در این مسیر به شما کمک کند.

ترفند های عکاسی از غذا

و در پایان

 

عکاسی از غذا با موبایل باید سرگرم کننده باشد! برخی از این نکات را در نظر بگیرید و با رعایت آن ها، به دنیای جدیدی پا بگذارید. نکات و تکنیک های مختلف را امتحان کنید و بسنجید که کدام به خوبی کار می کند و کدام شما را از نتیجه مطلوب دور می کند. با کمی تمرین، سبک منحصر به فرد خود را بیابید و مهارت های ترکیب بندی خود را ارتقا دهید تا در کمترین زمان، توانایی ثبت تصاویری با کیفیت بالا داشته باشید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.